Waarom zouden jongeren nog taxi- of touringcarchauffeur worden?
Blog | 23-11-2021
Niels van Vliet (20)
Het sociale aspect is ook één van de belangrijkste positieve kenmerken van het werk dat de jonge taxi- en touringcarchauffeurs benoemen. “De interactie met kinderen en mensen uit andere doelgroepen is erg leuk”, vertelt Niels van Vliet (20). Door de variatie in ritten en mensen is elke dag voor hem anders. “Het ene moment rij je een schoolreisje en het andere moment een seniorenreis.” Tijdens deze ritten krijgt Van Vliet geregeld reacties van oudere passagiers. “Ze maken dan opmerkingen als: ‘Heb jij je rijbewijs wel?’ of vragen ‘Hoe oud ben jij?’ Die interactie vind ik leuk.” Het feit dat er in de branche niet veel jonge werknemers heeft, blijkt voor de jongeren die er wél werken geen groot probleem te zijn.
Joost Withagen (24)
Voor de vervoerders zelf is dat een ander verhaal: zij richten zich juist steeds meer op het werven van jongere medewerkers. Veel chauffeurs zijn in de coronatijd vaak noodgedwongen in een andere branche gaan werken. Velen keren niet terug en er is ook weinig toestroom van nieuwe chauffeurs. Jongeren zouden het werk als bijbaan kunnen doen of in een tussenjaar. Bij Joost Withagen (24), taxichauffeur bij Munckhof Taxi, was dit laatste het geval omdat hij niet wist welke opleiding hij wilde gaan doen. “Ik heb al vijf opleidingen gedaan, maar elke keer was het niet wat ik wilde. Daarom ben ik aan het werk gegaan.”
Wanneke de Haan (38)
Wanneke de Haan (38) is een aantal weken geleden gestart als taxichauffeur bij UVO Vervoer in Uithuizermeeden en hecht vooral veel waarde aan de flexibiliteit die het werk biedt. Dat heeft in dit geval ook met ouderschap te maken. “Ik rijd voornamelijk leerlingenvervoer en vervoer naar de dagbestedingen. Er zijn piekmomenten dat de kinderen naar school moeten of de verstandelijk gehandicapten naar hun dagbesteding. Dat is allemaal vrij vroeg en dan heb je nog de hele dag over. Ook ben ik tussendoor nog even thuis en dan heb ik extra tijd voor de kinderen.”
Warner Delfsma (21)
Sommigen jongeren waren eerder werkzaam voor een bezorgdienst, maar ze misten het sociale aspect in hun werk. Warner Delfsma (21) is een van deze jongeren. Hij is nu vijf maanden werkzaam als taxichauffeur bij CarCab in Heerenveen. Voorheen bezorgde hij pakketjes en maaltijdboxen bij verschillende werkgevers. Hij vindt het fijn om nu niet meer alleen op een bus te zitten.
Jongeren werven
De jongste chauffeurs op taxi’s en touringcars hebben over het algemeen geen kinderen, maar ook voor hen is flexibiliteit een groot voordeel van het werk. Zij vinden dat dit aspect door vervoerders meer benadrukt moet worden. Ze hebben vaak het idee hebben dat leeftijdsgenoten die nog een opleiding doen, zich niet van de flexibiliteit van het werk bewust zijn. Door dit te benadrukken en de juiste kanalen in te zetten, kunnen er meer jongeren bereikt worden. “Borden langs de weg of Facebook zijn niet echt de manieren om jongeren aan te trekken”, vindt Warner Delfsma. De jonge chauffeurs denken dat het adverteren via platformen als Instagram of het plaatsen van video’s op LinkedIn beter werkt. “De krant lees ik persoonlijk niet meer”, vertelt Van Vliet. “Dat is een beetje verleden tijd.
(Bron: Waarom zouden jongeren nog taxi- of touringcarchauffeur worden? | TaxiPro)